تشخیص عسل طبیعی

 

یکی از مهمترین دغدغه های همه خریداران و مصرف کنندگان عسل، طبیعی و اصل بودن آن است. فرقی نمی کند که شما صاحب فروشگاه عسل فروشی باشید که می خواهد عسل فروشگاهش را تامین کند یا مشتری همان فروشگاه که می خواهد عسل میز صبحانه اش را بخرد، مهم این است که شما می خواهید یک عسل با کیفیت طبیعی بخرید. با شهنوش همراه باشید تا در ادامه نحوه تشخیص عسل طبیعی را برایتان عرض کنیم.

 

عسل طبیعی

برای تشخیص عسل طبیعی، ابتدا باید بدانیم که عسل طبیعی چیست. عسل طبیعی شهد فرآوری و تغلیظ شده ای است که زنبور های عسل پس از تغذیه از گل ها و گیاهان مختلف، آن را تولید و در کندو ذخیره می کنند. اگر زنبور از آبمیوه، قند و شکر و سایر شیرین کننده ها تغذیه کند، عسلی که تولید می کند طبیعی به حساب نمی آید.

 

تفاوت عسل طبیعی و عسل تقلبی

  • چسبندگی

عسل های تقلبی به علت داشتن مقدار زیادی شیرین کننده چسبندگی بالایی دارند. مقداری عسل را بین انگشتانتان بریزید و چسبندگی عسل را آزمایش کنید. عسل های طبیعی تمایلی به چسبندگی ندارند.

  • طعم

طعم عسل تقلبی بدلیل وجود مقدار زیادی شیرین کننده در دهان باقی می ماند در صورتی که طعم عسل طبیعی ماندگاری کمی دارد.

  • عطر

عسل های تقلبی عطر ترشی و اسانس های صنعتی دارند در صورتیکه در عسل های طبیعی عطر گل و گیاه به راحتی قابل تشخیص است.

  • گرانروی

گرانروی و غلطت عسل های طبیعی بسیار بالا است، بطوریکه اگر پیاله یا ظرف عسل را کج کنیم با سرعت خیلی کم و گرانروی بالا حرکت می کند. عسل های تقلبی گرانروی پایینی دارند.

 

 

  • رطوبت خیلی کم

اگر یک چوب کبریت را به عسل آغشته کنید و سپس آن را روشن کنید دو حالت زیر پیش می آید:

  1. اگر بسوزد عسلی که استفاده کرده اید کاملا طبیعی است.
  2. اگر نسوزد نشان می دهد که عسلی که استفاده کرده اید رطوبت بالایی دارد و تقلبی است.
  • گرم کردن

افزایش تدریجی حرارت عسل، عسل را کاراملی می کند در حالیکه عسل های تقلبی به دلیل وجود مقادیر زیاد شیرین کننده، با افزایش حرارت عسل کف می کند و روی آن حباب های زیادی تشکیل می شود.

  • حلالیت پایین

عسل تقلبی بدلیل وجود شیرین کننده ها، در آب دوام نمی آورد و خیلی زود حل می شود ولی عسل طبیعی بزودی در آب حل نمی شود و توده هایی از عسل ته لیوان باقی می ماند.

 

و بعنوان حسن ختام این مقاله، اگر می خواهید عسل کاملا طبیعی برای فروشگاه یا منزلتان تهیه کنید، حتما مطمئن شوید که عسل شهنوش را تهیه می کنید چرا که شهنوش مهمترین شرط تضمین طبیعی بودن عسل است.

 

از توجه و زمانی که برای مطالعه این مقاله به ما هدیه کردید، سپاسگزاریم.